Genoeg nu over corona?

jun 9, 2020 |

Zit je ondanks of net omwille van deze rare tijden wel eens te suffen bij het onderwerp van je nieuwsbrief? Vertel je je klanten liefst iets dat ze nuttig vinden, iets boeiends? En als het even kan, iets dat nog nergens geschreven staat?

De eerste hoofdbreker die je het best laat varen is ‘een boeiend onderwerp vinden waarover nog niets geschreven is’. Dat bestaat niet. Tenzij je net een nieuwe uitvinding gedaan hebt. Gelukkig hoef je niet telkens over iets ‘nieuws’ of ‘unieks’ te schrijven om je klanten te boeien. Je klanten kennen je sector niet noodzakelijk en gaan ook niet zomaar op zoek naar informatie of tips uit je domein. Daarvoor ben jij er, hun specialist. Door via een nieuwsbrief nuttige informatie over je sector te delen, doe je dus niets verkeerd. Ook al vind je die informatie op het internet. Bovendien weten je klanten dat de informatie die ze van jou krijgen betrouwbaar is. Gevolg: met je nieuwsbrief versterk je je klantenrelatie.

Niet te lang piekeren dus over nieuw, uniek of interessant!

Plan, plan en plan

Hoe zorg je nu dat je niet bij elke nieuwsbrief uren tijd verliest met het zoeken naar een onderwerp? Niet zo moeilijk eigenlijk, je plant de onderwerpen van je nieuwsbrief voor een jaar in. Content planning heet zoiets vandaag.

Wat is je cornerstone content?

Het eerste wat je voor je content planning nodig hebt, is weten wat de belangrijkste thema’s voor je bedrijf zijn. Wat is je cornerstone content? Het zijn de thema’s die je zaak dragen en in alle communicatie met je klanten terugkeren.

Weet je niet meteen wat de cornerstone content van je bedrijf is? Dan kun je jezelf een paar vragen stellen:

  • Welke onderwerpen hebben een relatie met mijn producten of diensten?
  • Passen die onderwerpen bij mijn merk, mijn sector?
  • Beantwoord ik vragen van mijn ideale klanten?
  • Vertel ik iets waarover mijn ideale klanten meer willen weten?
  • Is dit content die mijn lezers zullen delen?

Een andere manier om te weten te komen wat je klanten graag lezen, is het hen gewoon vragen. Dat kan vandaag makkelijk via sociale media of met een korte enquête per mail.

Hoe plan je die content?

Nu je weet wat je cornerstone content is, plan je wanneer je welke informatie aan je klanten verstuurt. Maar hoe doe je dat het beste?

  1. Verdeel je cornerstone content in hoofdthema’s

Door je cornerstone content in te delen in categorieën (content categories) kun je beter plannen. Ben je een elektricien, dan zijn dit mogelijke categorieën:

  • Elektriciteitsinstallaties
  • Nieuwbouw
  • Renovaties
  • Herstellingen

Mijn thema’s zijn:

  • Taal
  • Copywriting
  • Marketing
  • Sociale media

Heb je vier categorieën, dan kun je er een per kwartaal aan bod laten komen. Of je kunt de thema’s om de vier maanden laten terugkeren.

  1. Brainstorm onderwerpen per thema

Neem pen en papier, een word document, een mindmap … en noteer alle ideeën waaraan je denkt. Doe dat 10 minuten per thema. Nadien schrap je de onderwerpen die je niet interessant genoeg vindt. Zorg dat je een tiental onderwerpen per thema overhoudt. Elk onderwerp is een nieuwsbrief. Verstuur je die niet wekelijks – wat ik je trouwens aanraad. Trop is immers nog altijd te veel – dan heb je al snel stof voor meer dan een jaar.

Vind je geen onderwerp om over te schrijven, stel jezelf dan een aantal vragen over je zaak. Wat ga je volgend jaar doen? Wat staat er op je agenda? Met welke activiteiten wil je geld verdienen? Allemaal onderwerpen waarover je kunt schrijven.

  1. Maak een echte jaarkalender

Neem nu een jaarkalender en zet bij elk onderwerp een datum. Hou rekening met het tijdstip van het jaar, acties, promoties en natuurlijk ook de actualiteit. Daarop aansluiten is altijd een pluspunt.

Weet ook dat je je planning mag wijzigen, om op het laatste moment op die actualiteit of een speciale promotie in te spelen. Je planning is dus niet bindend. Het is gewoon een houvast bij het bepalen van je onderwerpen. Je kunt je mailings bovendien makkelijker voorbereiden en zo drukke momenten of vakanties opvangen. Zet je op het schrijven van elk onderwerp ook nog een realistische deadline, dan betekent een nieuwsbrief maken ineens een pak minder stress!

Samengevat

Met een goede content planning zit je nooit meer zonder inspiratie voor je nieuwsbrief.

  • Denk na over de hoofdthema’s waarover je met je klanten wilt communiceren en beslis met welke regelmaat je die thema’s aan bod laat komen.
  • Brainstorm per thema over onderwerpen.
  • Plak een realistische datum op elk onderwerp.

Ben je op zoek naar coronaproof content voor je nieuwsbrief of naar hulp bij het schrijven van je blog? Contacteer me.

Posted in: Geen categorie

Comments are closed.