Enig idee wat een duurzaamheidsverslag is? Of waar CSRD, ESG of SDG voor staan? Experten, consultants en directeuren duurzaamheid weten het. Communicatiemanagers, -medewerkers en copywriters die met zulke mensen in contact komen ook.
Zo kort mogelijk samengevat: begin 2020 bedacht Europa de Europese Greendeal, een plan waarmee de EU tegen 2050 klimaatneutraal wil zijn en wil overschakelen naar een duurzame economie. Om dat doel te bereiken keurde het Europese Parlement eind 2022 de Corporate Sustainability Reporting Directive of CSRD goed. Die richtlijn verplicht Europese ondernemingen om al hun relevante Environmental, Social en Governance thema’s (ESG) transparant en gedetailleerd in kaart te brengen. Alle beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie moeten tegen 2029 aan de CSRD-rapportageverplichtingen voldoen. Die worden stapsgewijs ingevoerd tussen 2025 en 2028. Stilaan betekent dat dus alle hens aan dek!
En zo komen we bij het duurzaamheidsverslag. Een verslag waarvoor heel wat bedrijven nog zoeken naar de juiste aanpak en inhoud.
Daarom enkele tips bij de realisatie ervan:
Je hoeft je duurzaamheidsverslag vandaag niet vanaf nul te beginnen. Er bestaan immers verschillende internationale richtlijnen waarop je je kunt baseren, onder meer:
Moet je de inhoud van het verslag volledig vanuit je gekozen richtlijn schrijven? Neen, dat moet niet. Laat de doelen die voor je bedrijf relevant zijn in je rapport ruim aan bod komen qua tekst en beeld. De volledige rapportage neem je achterin het verslag op als een tabel.
Is je verslag alleen bedoeld voor de raad van bestuur en de aandeelhouders? Of wil je het bovendien voorstellen aan het grote publiek? Maak daarin vooraf een keuze. Ga ook na welke onderwerpen je doelpubliek belangrijk vindt en wat ze over die onderwerpen willen weten. En vergeet de schrijfstijl niet aan te passen: voor een groter publiek schrijf je het beste laagdrempeliger dan voor je raad van bestuur.
Wat zijn de kernactiviteiten van je bedrijf? Hoe dragen je duurzame initiatieven bij tot die kernactiviteiten? Leg die rode draad in je duurzaamheidsverslag. Teken de structuur van je tekst uit en bepaal bij welke hoofdstukken het zwaartepunt ligt. Voorkom dat je duurzaamheidsverslag een opsomming is van feiten en vertel een verhaal.
Beslis op voorhand hoe je je rapport wilt verspreiden. Kies je voor een papieren duurzaamheidsrapport, een online versie, of ga je voor beide? En welke versie verspreid je eerst? Bepaal ook wie welke versie krijgt.
Besteed bovendien de nodige aandacht aan de teksten en beelden in je verslag, zorg dat ze aantrekkelijk en krachtig zijn.
Verder is een online duurzaamheidsverslag bij voorkeur geen pdf van de papieren versie, maar een volwaardig luik op je website. En weet dat interactie online kan. In een online verslag kun je bijvoorbeeld videomateriaal en animaties verwerken. Maar je doelpubliek moet je duurzaamheidsverslag wel nog altijd kunnen downloaden. Die pdf blijft dus wel nodig.
Een duurzaamheidsverslag schrijven is een hele klus. Laat je daarom begeleiden door een duurzaamheidsexpert en een ervaren tekstschrijver. Zo ben je zeker dat je verslag zijn doel niet voorbijschiet: inhoudelijk voldoen aan alle EU-vereisten en teksten publiceren die lezen.
Ook de coördinatie van het project kun je uitbesteden.
Elke afdeling in je bedrijf is geneigd om haar tekst te verdedigen, maar wie behoudt het overzicht en verdedigt de lezer? Duid daarom een waakhond aan die nagaat of alle bijdragen voldoen aan de uitgangspunten van het verslag. Schrap in de tekst wat niet past bij je lezer, je doel en je rode draad.
Wanneer ben je vorig jaar begonnen met het duurzaamheidsverslag? Plan de voorbereidende vergadering en startsessie dit jaar gerust twee maanden eerder in. Betrek van in het begin al de externe hulp. Zo voorkom je dat je verslag ten prooi valt aan de beperkingen van een hoge tijdsdruk.
Wil je graag polshoogte nemen? Aan tafel, bij een kop koffie? Met plezier.
Beeld: ©Vecteezy (<a href=”https://nl.vecteezy.com/gratis-fotos/milieu”>Milieu Stockfoto's door Vecteezy</a>)
Posted in: Geen categorie
Comments are closed.