Wat met weerstand voor sociale media, zelfs tijdens de coronacrisis?

apr 3, 2020 |

Met je klanten communiceren is belangrijk. Ook tijdens een crisisperiode, zoals nu. En ik geef het toe, dat communiceren met jullie was de laatste jaren niet echt mijn sterkste punt. Mijn excuses? Jullie communicatieprojecten gaan sowieso altijd voor en mijn gezin is zeker en vast mijn andere prioriteit. Maar de echte oorzaak was (en is eigenlijk nog altijd) ‘geen zin’ om voortdurend op het internet en via sociale media aanwezig te zijn. Kort samengevat: ‘weerstand’. Niet zo handig voor een freelance copywriter waarvan men verwacht dat communiceren de evidentie zelve is.

Voor anderen heel graag. Voor mezelf? Niet dus!

In dat opzicht zie ik het coronavirus als een opportuniteit. Geen excuses meer om mijn hernieuwde digitale contact met jullie op de lange baan te schuiven. Ik mag niet weg van mijn bureau, dus er komt sowieso meer tijd vrij. En die intentie zullen we proberen vast te houden. Ook na deze crisis!

Waarom je ook vandaag moet blijven communiceren? Studies tonen al langer aan dat bedrijven die tijdens een crisis met hun klanten in contact blijven, het zowel tijdens als na die crisis beter doen. Je moet je boodschap natuurlijk aanpassen aan de gevoelens en noden van je klanten.

Zo dus eerder niet:

Vorige week nog op de homepage van Ryanair

Weerstand sociale media

en in De Standaard van zondag 22 maart

Maar hoe pak je dat aan?

Bekijk je ingeplande marketingacties

Als je dat nog niet gedaan zou hebben, herbekijk je marketingcommunicatieplanning voor het hele jaar. Ga na welke acties de komende maanden inhoudelijk niet meer in lijn zijn met de huidige crisissituatie en herwerk of annuleer ze. Werk je samen met een marketing- of socialemediabureau, neem dan ook met hen contact op. Sommige acties staan waarschijnlijk automatisch ingepland en moeten uit het systeem gehaald worden. Een kleine vergetelheid met soms grote gevolgen.

En voor mensen zoals ik?

Schakel wat sociale controle in. In mijn geval jullie! Vanaf nu wil ik minstens éénmaal per maand een nieuwsbrief schrijven en wekelijks een bericht op LinkedIn of Twitter posten. Houd ik mij daar niet aan, laat dan van jullie horen en stimuleer me (graag op een positieve manier) om het toch te doen!

Zin om de strijd tegen mijn eigen weerstand en mijn aanpak op sociale media te volgen?

Schrijf je via www.woordspraak.be in op mijn nieuwsbrief of volg me op Twitter of via LinkedIn. Heb je ondertussen hulp nodig bij het schrijven van een passende boodschap voor je klanten of voor het coördineren van je communicatieproject tijdens of na de coronacrisis? Op dat vlak hier geen enkele weerstand. Geef me een seintje, ik help je graag!

Posted in: Geen categorie

Comments are closed.